Стресостійкість як значуща риса особистості педагога
Стрес – це нова норма життя. Американський психолог Річард Лазарус дає таке визначення стресу: «стан, коли людина розуміє, що запит перевищує особисті та соціальні ресурси, які вона може мобілізувати».
Поняття стресу широко відомо навіть за межами психологічної науки, воно було уведено відомим канадським лікарем і біологом Гансом Сельє і його можна визначити як «стан неспецифічної напруги, що виникає під впливом суб’єктивно важливих впливів». Стрес – це фізичний і психологічний стан, який є реакцією на травмуючі зовнішні чи внутрішні фактори навколишнього середовища.
Сучасна ситуація в Україні висуває високі вимоги до всіх аспектів освітньої діяльності, зокрема до особистості педагога. Саме тому однією з професійно важливих якостей особистості представника педагогічної спільноти має бути його здатність чинити опір стресовим ситуаціям, або стресостійкість.
Стресостійкість педагога є однією з тих якостей, від яких залежить не лише успішність опановування професійною діяльністю, посилення продуктивності освітнього процесу, а й самореалізація педагога як особистості.
Проблема добробуту та психічного здоров’я особистості в умовах вираженої форми соціальної напруженості, якою є війна, вважається актуальним та соціально значущим напрямком психологічних досліджень.
Постає питання про підбір та використання діагностичного інструментарію, який би дозволив досліджувати проблему психічного здоров’я та добробуту педагогів.
Згідно з планом роботи психолога в грудні 2024 року для педагогів Сумського Палацу дітей та юнацтва було проведено опитування «Самооцінка стійкості до стресу». Методика спрямована на вивчення рівня стресостійкості працівників. В опитуванні брали участь педагоги, які атестуються у 2024/2025 н.р. За підсумками діагностування група педагогів продемонструвала загальний показник стійкості до стресу 36,6 бала, середній рівень. Такий рівень стресостійкості виражається у здатності активно протистояти повсякденним труднощам, дозволяє успішно шукати вихід із важких життєвих ситуацій, впоратися з ними.
Як підвищити стресостійкість (поради для швидкого підвищення стресостійкості на роботі):
- написати список пріоритетів;
- спланувати кожен робочий день (чи тиждень) згідно з пріоритетами;
- внести в робочий план регулярні перерви;
- ввести у своє життя більше ЖИТТЯ;
- обрати комплекс вправ на глибоке дихання;
- навчитися розслаблятися;
- прийняти власну недосконалість.
Інформацію підготувала психолог Сумського Палацу дітей та юнацтва Олена Олександрівна Осюхіна.